Let op! U bevindt zich niet op de corporate website van Fonds 1818. Klik hier als u daarnaar op zoek was.

Mediacontacten en impact

De afdeling communicatie onderhoud goede contacten met de diverse media in de regio. De banden met AD Haagsche Courant en het Leidsch Dagblad zijn nauw. Met beide dagbladen geeft het fonds een prijs uit. Nieuws vanuit Fonds 1818 wordt door de regionale en lokale media goed overgenomen. In 2011 zijn onder meer persberichten uitgegeven over: Aangifte van oplichting - Aantreden nieuwe bestuursleden – Donatiebudget 2011 – Start MonumentenFonds 1818 – Start Museumbus – Opening De Nutstuin - Groene Schoolpleinen – Inspiratiebazaar Jongereninitiatieven – De Komeet. Naar aanleiding van de persberichten is contact geweest met diverse media. Een deel van de interviews is afgegeven door directeur Boudewijn de Blij (oplichting) en hoofd communicatie Corien Bosch. Interviews over De Komeet zijn ook gegeven door adviseur Vanessa Verhoeven.

Diverse adviseurs hebben contact gehad met (vak)media aangaande hun expertise gebied. Contacten hiervoor liepen of via de afdeling Voorlichting en Communicatie of direct met de adviseur.

Artikelen in relatie tot Fonds 1818 die in de gedrukte media verschijnen, worden verzameld in een regelmatig verschijnende interne, digitale knipselkrant.

Aangifte oplichting
In augustus 2011 deed Fonds 1818 aangifte van oplichting. Het ging om een project waarvoor een donatie is verstrekt maar dat in werkelijkheid nooit is uitgevoerd. Uit onderzoek door Fonds 1818 bleek dat er sprake was van kwade opzet. Om het geldbedrag van de donatie te incasseren, zijn door de verdachten onder andere vervalste facturen ingediend.

Fonds 1818 heeft bewust gekozen dit feit in de openbaarheid te brengen om te laten zien dat vals spelen geen zin heeft. Het bericht is zowel via de traditionele media als via de sociale media verspreid. Via internet is het nieuws door onze relaties breed verspreid onder de jongere doelgroep. Door collega-fondsen is positief gereageerd op deze openheid. Het is niet vanzelfsprekend dat (vermogens)fondsen met dergelijke berichten naar buiten treden.

Persbericht.

Lenteprijs
Belangrijke mediapartner van Fonds 1818 is AD Haagsche Courant. Sinds het voorjaar van 2007 wordt gezamenlijk de Lenteprijs uitgereikt. Deze Lenteprijs is gericht op zowel formele als informele groepen in de samenleving die met originele ideeën komen voor maatschappelijke projecten. Ieder jaar is een ander thema gekoppeld aan de Lenteprijs. 2007: Jongeren, 2008: De wijk in, 2009: Voor Later (natuur, milieu en duurzaamheid),  2010 Aan de praat.  In 2011 was het thema In Beweging. In 2012 is gekozen voor Samen als thema.

AD Haagsche Courant plaatst tussen de start van de actie op of rond 21 maart en de prijsuitreiking op of rond 21 juni wekelijks artikelen in de krant, die gerelateerd zijn aan de prijs. De artikelenreeks is herkenbaar door het Lenteprijslogo.

In 2010 is het prijzenbedrag verdubbeld van € 55.000,- naar € 110.000,-. In 2011 is vrijwel het gehele bedrag uitgekeerd.

Ieder jaar weer blijken vele nieuwe groepen via de Lenteprijs de weg naar Fonds 1818 te vinden. Uit onderzoek is gebleken dat AD Haagsche Courant naast de mailing verzorgd door Fonds 1818, de belangrijkste bron van informatie is over de Lenteprijs. In 2011 waren er 74 aanmeldingen. Dat waren er minder dan in 2010. Oorzaak is waarschijnlijk dat het thema Beweging minder breed is te interpreteren dan het thema Aan de praat. De plaatsing van de artikelenserie op de regionale sportpagina’s heeft mogelijk bijgedragen tot minder zichtbaarheid van de actie. In 2012 staat de Lenteprijs weer prominent in het regiokatern.

www.fonds1818.nl/lenteprijs

Herfstpremie
In navolging van het succes van de Lenteprijs is contact gelegd met het Leidsch Dagblad. De krant was direct geïnteresseerd om ook voor Leiden en de Duin- en Bollenstreek een dergelijke actie te starten. De actie werd gehouden in het najaar van 2011 onder de naam Herfstpremie. De opzet is gelijk aan die in AD Haagsche Courant met iedere week een artikel op een prominente plek in de krant.
Thema van de Herfstpremie was Contact. In totaal waren er 105 inzendingen. Prijzengeld was € 55.000,- verdeeld in tien prijzen van € 1.000,-, vijf prijzen van € 5.000,- en twee prijzen van € 10.000,-. Alle prijzen zijn toegekend.
Uitreiking van de Herfstpremie was op 2 december in Museum Naturalis.

www.fonds1818.nl/herfstpremie

 

 

U bent hier